torsdag den 12. november 2015

Sprogfitness ud fra begrebet syntaks - "Ord mystik"

Aktiviteten går ud på, at børnene får vist en tekst fra en sang, hvor der i sangen mangler nogle ord. Det er børnenes opgave at gætte, hvilke ord der mangler i sangen, og når de manglende ord er fundet, skal sangen synges med dens fagter. 

Læringsforudsætninger:
Legen er lavet med fokus på aldersgruppen 5-6 år. Det forventes, at børnene kender til sangene, så de kan sætte de manglende ord ind i sangene, hvilket også stiller krav til deres hukommelse.

Rammefaktorer:
Legen afholdes udenfor, da arrangementet er i Kildeparken i Aalborg. Der skal bruges nogle rekvisitter til denne leg. Der skal bruges et A2 ark, hvor sangens tekst står skrevet på. Nogle af ordene skal være erstattet af en tom linie, da de mangler. De manglende ord skal stå på et lamineret papir, for sig selv, så de kan klistres ind i sangen, når børnene har gættet det. Der skal være plads nok, til at børnene kan sidde i en rundkreds med den studerende.
Legen må ikke tage mere end 10 minutter at lege – inklusiv forklaring.

Mål:
Målet med legen er, at børnene ser, hvordan en sætning er sat op med en forståelig syntaks. Målet er også, at børnene får brugt deres hukommelse ved at skulle huske alle ordene i de valgte sange. Vurderes det, at børnene har nemt ved denne opgave, kan man hæve niveauet ved at fjerne udsagnsordene eller flere ord.
Derudover skal børnene kunne samarbejde om at få gættet de manglende ord til sangen.

Indhold:
Det handler om, at børnene skal få en forståelse af, hvordan en sætning ser ud, så den giver mening. Samtidig handler aktiviteten også om, at børnene får brugt deres hukommelse. Sværhedsgraden af sætningerne er blevet valgt på baggrund af vores viden omkring niveauet i den givne aldersgruppe.

Læreprocessen:
Hvis flokken er mere end 15 børn, skal de opdeles i to grupper, hvor hver gruppe får tildelt en sang. Den studerende starter med at sætte sig i en rundkreds med børnene. Herefter viser den studerende, børnene, en af de valgte sangen og læser sangen op, så børnene kan gætte de manglende ord. Dette sker ved håndsoprækning. Når alle ordene er fundet, skal sangen synges med dens fagter. Hvis der er mere tid, kan man evt. tage en af de andre sange.  

Vurdering/Evaluering:
Børnene kan måske have svært ved at huske sangene eller ikke have kendskab til dem. Det er derfor vigtigt, at de studerende kan hjælpe dem med at huske sangen evt. ved at synge lidt af den, uden at det føles som et nederlag for børnene. Ved at børnene er delt op i små grupper kan de hjælpe og støtte hinanden i at huske ordene og dermed de valgte sange.  

Tegn:
Det vil være et godt tegn, hvis børnene begynder at synge sangen selv, for at huske ordene i sangen.

Impuls:
Den studerende viser børnene sangteksten og fortæller at der er en der har spist nogle af ordene i sangen, og den studerende kan ikke selv huske teksten/ordene. Den studerende spørge børnene om hjælp til at finde ordene igen.

Bilag:
Sang 1:
Lille Peter Edderkop kravled op ad muren.
Så kom regnen og skylled Peter væk.
Så kom solen
og tørred Peters krop
Lille Peter Edderkop kravled atter op.


Sang 2:                         
Jeg er en lille undulat
Jeg har så ondt i min mave
For dem jeg bor hos, for dem jeg bor hos
De er så nærige                         
De gi’r mig sild hver eneste dag
Og det vil jeg ikke have
For jeg vil hellere, for jeg vil hellere
Ha’ coca cola og is


Sang 3:
Mon du bemærket har, hvad der på loftet var,
det var en KÆMPE ting, der cyklede rundt omkring,
det var en elefant,  den var elegant,
den havde en hale der,og en endnu længere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar