torsdag den 22. oktober 2015

“Gæt et eventyr” - Sprogtilegnelse

Vi har valgt aktiviteten, som vi kalder “gæt et eventyr” som værende en sprogstimulerende leg. Aktiviteten går ud på, at pædagogen har en kasse eller lignende med, hvor der er små figurer og billeder fra diverse eventyr i. Der vil blive trukket et billede eller et sæt figurer op af kufferten, som repræsenterer et bestemt eventyr. Det er nu børnenes opgave at gætte, hvilket eventyr der er tale om. Herefter vil børnene blive spurgt ind til eventyret – hvad kan de huske af eventyret, og hvem er de forskellige figurer? Pædagogen ville også løbende, stille børnene spørgsmål til eventyret perspektiveret til børnenes hverdag. Eksempelvis hvor de har hørt om eventyret, eller om de har prøvet at føle det samme, som figurerne gør i givne situationer.

Som målgruppe, har vi valgt børn i alderen 3-6 år – dvs. børnehavealderen. Dette har vi gjort, da vi gerne vil arbejde med børnenes sprogtilegnelse i en tidlig alder. Vi har taget udgangspunkt i, at børnene kender til principperne omkring samlinger – at man skiftes til at sige noget ved håndsoprækning og at man lytter til hinanden.

Samling er med til at børnene samles, hvor det samtidig er oplagt, at bruge det til målrettede sprogstimulerende aktiviteter. En samling er en god måde for pædagogen til at præsentere nye sange, bøger og i den her situation lege/aktiviteter. Igennem en samling er det ikke kun pædagogerne, men også børnene der skal være aktive. Samtidig er samling også med til at give struktur i børnenes hverdag, hvor der hertil kan trækkes en sammenligning til Bruners begreb om formater.

”Ydermere viser forskning, at børn lærer nye ord samt begreber i gennem højtlæsning, muligvis fordi de gennem bøgerne præsenteres for ord, de ellers ikke ville støde på, og fordi ordene indgår i en kontekst, som børnene kan leve sig ind i.” - Sprogtilegnelse af René Deleuran og Mathilde Olsen, Højtlæsning
Ved at spørge dem ind til mere eller mindre kendte eventyr, opfordres børnene til at bruge de ord og udtryk, som de har hørt i forbindelse med eventyret.

Ved at spørge ind til børnenes egne erfaringer i hverdagen, i forbindelse med fortællingen, vil de kunne bruge de vendinger og ord, de får fra eventyret i en anden kontekst, der måske er mere relevante til dem selv.
”De vil blive styrket i deres koncentration og i at danne indre billeder, og i den efterfølgende samtale vil de blive trænet i empati og i at relatere det, de læser til dem selv og deres eget liv.” - Sprogtilegnelse af René Deleuran og Mathilde Olsen, Højtlæsning

I vores aktivitet inddrager vi også en sprogpose med billeder og figur. Denne sprogpose hjælper børnene med at holde fokus og huske på, hvad det er, de har gang i. Samtidig støtter sprogposen også børns hukommelse, da de måske kan genkende eventyret ud fra billederne og figurerne i kufferten. Billederne og figurerne støtter ikke kun legen om at gætte et eventyr, de styrker også børnene i deres begrebsudvikling, hvor børnene gør sig flere erfaringer med begrebet. Sprogposer repræsenterer en sproglig struktur, som børnene lære af. 

Ved at inddrage børnene aktivt i oplæsningen, så de bliver en slags medfortæller, kan den voksne tilpasse aktiviteten til det enkelt barn og skaber et rum for en dialog, hvor barnet mødes med egne præmisser og samtidig kan udfordres sprogligt. Det giver dem samtidig mulighed for afprøve eller udvide deres forståelse af bogens indhold. Bruner arbejder i denne forbindelse ud fra fire udsagn i forbindelse med referencelæring gennem højtlæsning. De fire udsagn er: opmærksomhedsstyring, spørgsmål, klassificering og feedback. Et eksempel på dette er, at den voksne peger på et billede i bogen, som så er opmærksomhedsstyringen, for der får man børnenes opmærksomhed til et bestemt sted i bogen. Herefter spørger man, hvad det er, og det er så spørgsmålet. Herefter siger børnene noget, og den voksne gentager svaret ved hjælp af klassificering, og børnene får feedback ved, at den voksne tilføjer et ja.

Videoklip
Vi vil herunder vise hvordan aktiviteten præsenteres til henholdsvis til pædagoger, børnene og børnenes forældre.

Pædagogerne:
En pædagog har hørt fra en anden stue, at de vil lave en sprogstimulerende aktivitet for børnene, og vil derfor forhører sig omkring den, da hun evt. selv gerne vil lave den. Derudover er hun også interesseret i at høre hvad aktiviteten styrker ved børnene.



Forældrene:
To pædagoger introducerer en forældre til idéen om den sprogstimulerende aktivitet på barnets stue. Det er både for at informere forældrene til, hvad der skal ske, og hvad de evt. selv kan forbedrede hjemmefra.



Børnene:
Her præsentere en pædagog den førnævnte aktivitet for børnene på stuen.



Af Heidi, Elisa, Malene og Anneli

Kilde: Sprogtilegnelse af René Deleuran og Mathilde Olsen, Tema: sprogstimulering

1 kommentar:

  1. Hej

    God idé med legen gæt et eventyr! Det er tydeligt at I har tænkt over hvad I kunne opnå med aktiviteten. Det er godt at I arbejder med sproget på forskellig vis: snak om og genfortælling af eventyr, sprogposer. Efterfølgende kunne I måske genlæse eventyret, eller lege det med børnene.

    MEN…Hvad med de børn der ikke får læst eventyr derhjemme? De er vel ekskluderede fra legen? Eller læser I eventyrerne op først? I bør overveje om en aktivitet som denne ikke skal være afslutning på fx et eventyrprojekt eller lignende. For hvis I ikke har læst og gennemgået forskellige eventyr med børnene, kan I ikke tage udgangspunkt i at alle kender dem – heller ikke selvom I opfordrer forældrene til at læse derhjemme.

    Forældrevideoen: god ide at inddrage forældrene i højtlæsningen. Husk en aktivitet som denne forudsætter ikke nødvendigvis at børnene har sprogvanskeligheder – vi udvikler også sproget selvom der ikke er vanskeligheder med sprogtilegnelsen. I nævner meget kort at der er sprogvanskeligheder på stuen. Det vil en forælder have brug for at få uddybet meget mere end det er tilfældet her i videoen. Og sådan en information skal præsenteres inden i kommer med forslag til indsats overfor børnene med sprogvanskeligheder.

    Videoen til børnene: Det er en lidt hurtig forklaring – Husk pauser. Og det vil sikkert være nødvendigt at komme med et eksempel undervejs.

    Ellers fine videoer

    SvarSlet