fredag den 30. oktober 2015

Kommunikation - Leverance 2

Univers og Multivers
Univers: I univers har man svært ved at anerkender de andres holdninger/virkelighed, hvis de ikke stemmer overens med ens egne. Ved univers forståelsen findes der nemlig en objektiv virkelighed, som vi hver især refererer til, og derfor ikke kan forstå, hvis andre har en anden virkelighed.

Pædagogen mener ikke, at pigen skal have tørklæde på indenfor, da der ikke er nogle af de andre børn, som må have hovedbeklædning på. Det er pædagogens virkelighedsforståelse, og pædagogen kan ikke se det fra moderens side af, og anerkender det derfor ikke.
Moderen synes, at pigerne i sin datters klasse går med for udfordrende tøj og er alt for flirtende. Det er moderens virkelighedsforståelse, og hun kan ikke forstå, at pædagogen ikke kan se det fra hendes side af, og hvorfor pædagogen ikke vil anerkende det.


Multivers: Det er her, der er mange subjektive virkeligheder, hvilket vi er bevidste om. Derfor har vi nemmere ved at anerkende hinandens virkeligheder.

I multivers anerkende pædagogen og moderens hinandens virkeligheder, og derfor når de frem til en fælles virkelighedsforståelse, hvor der er plads til dem begge.



Kontekst - Kaffebordet:
En person sidder ved et kaffebord og opdager, at der ikke er mere kaffe tilbage i koppen. Personen spørger derfor “Er der mere kaffe?”. I denne kontekst forventes der, at hvis der er mere kaffe, så får man en kop kaffe mere. 



Kontekst - Lageret:
En person kommer ind på lageret og spørger “Er der mere kaffe?”. I denne kontekst forventes der, at der bliver tjekket, om der er mere kaffe tilbage på lageret. En person fra lageret opfylder hermed forventningen ved at tjekke, om der er mere. 



Cirkulær samspil:
En pædagog, som har været gårdvagt i et frikvarter, kommer ind og fortæller sine kollegaer om en episode, hvor der har været to drenge oppe at slås. For at finde ud af hvad der er sket, har pædagogen spurgt ind til begge drenges opfattelse af situationen. Her tænker pædagogen cirkulært ved at se situationen fra flere synspunkter. 





Lineær samspil:
Her har vi samme situation som fra den tidligere video, hvor de to drenge har været oppe at slås. Her har pædagogen en mere lineær tilgang til situationen, da hun vælger kun at se situationen fra en af drengenes synsvinkel og konkludere årsag-virkning ud fra dette. 



Punktuering:
Her har vi samme situation igen med de to drenge. Her har den første pædagog stadig en lineær tilgang, da det stadig er hendes opfattelse af situationen, at det er den ene dreng, der er skyld i, at situationen opstår. Pædagogen fortæller sin kollega om sin synsvinkel af situation, men her kommer kollegaen med en anden synsvinkel til situationen, hvor hun påpeger, at det kunne være den anden dreng, der er problemet. Derved kommer der flere punktueringer til situationen.



Refleksioner over opgaven:
Vi havde svært ved at forstå begreberne univers og multivers og dermed også forskellen på disse. Vi har også fundet det svært at finde på en idé til samtale under punktuering, da det er svært at adskille det fra lineær og cirkularitet samspil.

Vi kunne godt “mærke” forskellen under vores skuespil, specielt ved cirkulær og lineær samspil, da lineær samspil virkede meget “snæversynet” i forhold til den cirkulær, hvor man gravede dybere ned i situationen.

Denne opgave har generelt set, givet os en bedre forståelse af de forskellige begreber, da vi selv har fået lov til at arbejde med dem og komme med konkrete eksempler.    


Kilde: Jensen, P. & Ulleberg, I. (2012): Cirkularitet og punktuering. P. Jensen & I. Ulleberg. Mellem ordene - kommunikation i professionel praksis. S. 114-126. Aarhus, Klim


Af Elisa, Malene, Anneli og Heidi

Ingen kommentarer:

Send en kommentar